άγχος αποχωρισμού της γάτας

Τι να κάνω για να αντιμετωπίσω το άγχος αποχωρισμού της γάτας μου;

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest

Τις τελευταίες μέρες έλαβα πολλά μηνύματα από εσάς με θέμα το άγχος αποχωρισμού της γάτας. Μου ζητήσατε να σας πω πως μπορείτε να διαχειριστείτε αυτό το δύσκολο θέμα και αν και δεν υπάρχουν αλάθητες συνταγές, υπάρχουν κάποια πράγματα που μπορείτε να δοκιμάσετε.

Μάλιστα έχω την εντύπωση ότι δεν είναι τυχαίο που πολλοί ζητάτε πληροφορίες για το άγχος αποχωρισμού αυτή την εποχή διότι γυρίσατε από τις διακοπές σας και τα γατούλια σας φαίνονται κάπως περίεργα στη συμπεριφορά τους μετά την απουσία σας. Άλλοι μάλιστα αναφέρετε ότι όσο λείπατε αυτοί που τα φρόντιζαν σας είπαν ότι φαινόταν λυπημένες, είχαν μειωμένη όρεξη και καθόλου διάθεση για παιχνίδι και χάδια.

Αρχικά να πω ότι αν η γάτα σας δεν απολαμβάνει τις αλλαγές περιβάλλοντος και την επαφή με άλλα ζώα και ανθρώπους είναι μάλλον προτιμότερο να την αφήσετε σπίτι σας, στο γνώριμο περιβάλλον της, όσο εσείς λείπετε μακριά της, φροντίζοντας βέβαια να την επισκέφτεται τουλάχιστον μια και ίσως δύο φορές την ημέρα κάποιο οικείο πρόσωπο με πραγματική διάθεση να την φροντίσει.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: ΟΔΗΓΟΣ - Γάτα και διακοπές

Τι είναι το άγχος αποχωρισμού της γάτας;

Αλλά όταν μιλάμε για άγχος αποχωρισμού γάτας πιο πολύ αναφερόμαστε στο ημερήσιο άγχος που εκδηλώνεται κάθε φορά που την αφήνετε για να πάτε στη δουλειά σας ή για ένα καφέ. Σε αυτή την περίπτωση έχουμε να κάνουμε με πολύ εξαρτημένες γατούλες που βιώνουν φόβο κάθε φορά που μένουν μόνα τους. Οι εκδηλώσεις του άγχους αποχωρισμού είναι κατάθλιψη και ανορεξία μέχρι επιθετικότητα.

Τι να κάνω για αντιμετωπίσω το άγχος αποχωρισμού της γάτας μου;

Συζήτησα με τους ακτιβιστές γατολάτρες Θέμη και Μαρία Σάββα και κάναμε ένα brain storming για το τι μπορούμε να κάνουμε για να περιορίσουμε ή έστω να διαχειριστούμε το άγχος αποχωρισμού της γάτας μας. Ακολούθως θα σας επικοινωνήσω μερικές ιδέες που συγκεντρώσαμε:

1. Αλλάξτε την πρωινή ρουτίνα σας

Η γάτα είναι ένα πλάσμα φύσει παρατηρητικό και έχει εντοπίσει και καταγράψει την ρουτίνα του χούμαν της κάθε πρωί που αυτός ξυπνάει, τρώει το πρωινό του, πηγαίνει στην τουαλέτα κλπ. Με αυτό τον τρόπο η γάτα ουσιαστικά έχει καταγράψει όλη εκείνη την πορεία που στο τέλος θα καταλήξει στον αποχωρισμό και στο άγχος της. Βλέποντας κάθε μέρα τα πράγματα να συμβαίνουν με ακριβώς τον ίδιο τρόπο προετοιμάζεται, σχεδόν αυθυποβάλλεται και ετοιμάζεται να βιώσει το γνώριμο καθημερινό άγχος του αποχωρισμού.

Μια καλή άσκηση είναι να αλλάξετε τη σειρά των πραγμάτων που κάνετε. Αλλάξτε την ρουτίνα σας το πρωί, ξαφνιάστε τον εαυτό σας και τη γάτα σας (πχ βάλτε τα κλειδιά του σπιτιού στην τσάντα σας μόλις ξυπνήσετε και όχι όπως κάθε μέρα την τελευταία στιγμή πριν φύγετε). Αυτό θα εμποδίσει την γάτα να “σκεφτεί”: “ααα να πάλι ετοιμάζεται να φύγει και να με παρατήσει, αχ τι κρίμα που είμαι” και να αρχίσει να καλλιεργεί το έδαφος για αυτο το βασανιστικό άγχος. 

2. Φέρτε στη γάτα σας μια παρέα

Η καλύτερη λύση, το καλύτερο φάρμακο για το άγχος του αποχωρισμού είναι το δίχως άλλο η παρέα ενός άλλου ζώο, αλλά δεν είναι πάντα βέβαιο ότι η γάτα σας θα δεχτεί μια ξένη γάτα. Οπότε αυτό είναι κάτι που πρέπει να ανιχνεύσετε πριν φέρετε μια ωραία πρωία ένα νέο ζώο στο σπίτι σας!

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Καινούρια γάτα στο σπίτι

3. Μην κάνετε θέμα τον αποχωρισμό σας

Μην κάνετε θέμα τον αποχωρισμό σας. Μην νιώθετε ενοχές που φεύγετε, μην προσπαθείτε να την παρηγορήσετε, μην αρχίσετε τις κουβέντες μαζί της όπως “τσιτσάκο μου, τώρα θα φύγω, αλλά μην ανησυχείς, θα έρθω πάλι, αχ έλα να σε φιλήσω μωρό μου, πόσο θα μου λείψεις” και άλλα πάρομοια τρυφερά λογύδρια! Το μόνο που πετυχαίνετε με αυτό είναι να της το κάνετε σημαντικό ότι φεύγετε, ουσιαστικά το “κάνετε θέμα”.

4. Απομακρυνθείτε από το σπίτι για λίγο και επιστρέψτε

Μια ακόμη άσκηση που μπορείτε να δοκιμάσετε είναι να κατεβείτε σε ένα άλλο χώρο μακριά από τη γάτα και να επιστρέψετε σε 5 με 7 λεπτά και επιστρέφοντας και πάλι φροντίστε να μην το κάνετε θέμα, τουτέστιν μην αρχίσετε τα “να είδες Τσιτσάκο μου, δεν έφυγα, γύρισα”. Επαναλάβετε αυτή την άσκηση πολλές φορές κάθε μερα – κάτι που βέβαια απαιτεί χρόνο αλλά δεν είναι και ακατόρθωτο – και με αυτό τον τρόπο ουσιαστικά σπάτε την παγιωμένη αντίληψη της γάτας για την πορεία, μέσω μιας ρουτίνας στο τελικό δυσάρεστο γεγονός που είναι το άγχος αποχωρισμού. Ο Θέμης προτείνει κιόλας να αυξάνετε σταδιακά το διάστημα απουσίας σας, αν η γάτα σας φαίνεται να μην αγχώνεται ιδιαίτερα στο διάστημα που απουσιάζετε.

5. Μην καλλιεργείτε σχέση εξάρτησης με τη γάτα σας

Αποφύγετε το να παιρνάτε όλη τη μέρα στο σπίτι αγκαλιά με τη γατούλα σας που υποφέρει από άγχος αποχωρισμού. Μπορείτε να περιορίσετε λίγάκι της τρυφεράδες, γιατί με αυτό τον τρόπο καλλιεργείτε μια σχέση εξάρτησης μεταξύ εκείνης και εσάς. Αντίθετα επενδύετε παραπάνω χρόνο στο παιχνίδι – αλλά και πάλι με κάποιο μέτρο

6. Φροντίστε κατά την απουσία σας το περιβάλλον του σπιτιού να είναι πολύ ενδιαφέρον για τη γάτα σας

Φεύγοντας από το σπίτι φροντίστε να κάνετε το περιβάλλον της γατούλας σας πολύ ευχάριστο και με αρκετά ερεθίσματα για να μπορέσει να περάσει πολύ όμορφα όσο θα λείπετε. Μπορείτε να δοκιμάσετε να αφήσετε το ραδιόφωνο ανοικτό ή ακόμη καλύτερα την τηλεόραση, συνδεδεμένη με το youtube σε πρόγραμμα με πουλάκια που τόσο αρέσουν στις γάτες. Φροντίστε να δημιουργήσετε μια τέλεια θεσούλα πχ στο περβάζι του παραθύρου με τέλεια θέα του εξωτερικού χώρου. Τώρα που είναι ακόμη καλοκαίρι μπορείτε μάλιστα να έχετε ανοικτό το παράθυρο με τη σίτα κατεβασμένη και ασφαλισμένη (μην τυχών και ανοίξει) για να έχει ακόμη πιο άμεση επαφή με τον εξωτερικό κόσμο.

Συνάμα φροντίστε να της έχετε διαθέσιμα διάφορα παιχνίδια για γάτες, κατά προτίμηση διαδραστικά, τα οποία πρέπει να ανανεώνετε κατά καιρούς για να ανανεώνετε και το ενδιαφέρον της (αυτό είναι μια γενικότερη προσέγγιση περιβαλλοντικού εμπλουτισμού ώστε η γάτα μας να μη βαριέται).

7. Χρησιμοποιήστε παράγοντες που επιδρούν ευεργετικά στην ψυχολογία της γάτας

Τέλος μπορείτε να δοκιμάσετε και τη χρήση διαφόρων παραγόντων που επιδρούν στην ψυχολογία της όπως το έλαιο κάνναβης, ή την τεχνολογία τεχνητών φερομονών (Feliway) που σε αρκετές περιπτώσεις έχει καταγραφεί ότι λειτουργούν ευεργετικά όσον αφορά το άγχος αποχωρισμού.

8. Αφήστε ένα ρούχο με τη μυρωδιά σας στη γάτα σας

Όλοι ξέρουμε πόσο σημαντικό ρόλο παίζει η όσφρηση για τη γάτα σας. Και πόσο οι μυρωδιές επιδρούν στην ψυχολογία της, πόσο οικεία ή ανοίκεια μπορεί να κάνει μια γάτα να νιώσει μια απλή μυρωδιά. 

Γι’ αυτό φεύγοντας ίσως θα ήταν καλό να της δίνετε ένα ρούχο με τη μυρωδιά σας που να υποκαθιστά μέχρι ένα σημείο την παρουσία σας.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: 1000+1 tips για τη γάτα μου

Εσείς έχετε να προτείνετε άλλους τρόπους για αντιμετωπιστεί έξυπνα αυτό το αρκετά συνηθισμένο πρόβλημα με το άγχος αποχωρίσμού της γάτας; Πείτε μου στα σχόλια!

ΥΓ: Περισσότερα για το άγχος αποχωρισμού της γάτας εδώ.

Κλείνοντας, να πούμε ότι αν βρήκατε το συγκεκριμένο άρθρο αρκετά εκπαιδευτικό και χρήσιμο, μη διστάσετε να το μοιραστείτε με τους γατοφίλους σας στο διαδίκτυο, κάνοντας κλικ στα παρακάτω εικονίδια – η ωφέλιμη γνώση, καλό είναι να διαδίδεται:

Share on facebook
Share on google
Share on pinterest
Share on whatsapp
Share on email

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Ακόμη δεν με κάνατε Follow στο Facebook; Ποτέ δεν είναι αργά!