H γάτα στην Αρχαία Ελλάδα

.. γράφει ο δαιμόνιος ερευνητής Στρατής Θεοφίλου

Ξέρετε γιατί στους αρχαιολογικούς μας χώρους υπάρχουν τόσες γάτες; Μα γιατί φυλάνε το αρχαίο μας πνεύμα αθάνατο. Σε αντίθεση με τα σκυλιά που φυλάνε τους ίδιους τους ανθρώπους, οι γάτες φυλάνε αυτό που μας περιβάλει και αυτό που είθισται να θεωρούμε πνεύμα και πνευματική κληρονομιά. Ακούστε να δείτε, όπως λένε και οι σοφοί μας ημών πρόγονοι, πως και γιατί…

Πρώιμη ιστορία

Πιστεύεται ότι οι γάτες αρχικά εξημερώθηκαν επειδή κυνηγούσαν ποντίκια που έτρωγαν τα σιτηρά μας, ε όχι δα, πρόσφατη έρευνα έδειξε ότι οι γάτες εξημερώθηκαν από μόνες τους. Δεν αναζήτησαν ποτέ τους καμία εξημέρωση, όπως τα σκυλιά, αλλά η συνύπαρξή τους με τους ανθρώπους προέκυψε φυσικά από την αμοιβαία επωφελής φύση μιας συμβιωτικής σχέσης, όταν το κυνήγι τους προστάτευε τις προμήθειες τροφίμων μας. 

Αυτή ήταν μια ευνοϊκή κατάσταση και για τα δύο είδη: οι γάτες πήραν μια αξιόπιστη πηγή θηραμάτων και οι άνθρωποι έλαβαν έλεγχο των επιζήμιων τρωκτικών. Αυτή η αμοιβαία επωφελής συμφωνία σηματοδότησε την απαρχή μιας σχέσης μεταξύ γάτας και ανθρώπου που συνεχίζεται μέχρι και σήμερα.

Κύπρος - το σημείο όπου βρέθηκε το πρώτο σημάδι συνύπαρξης γάτας με άνθρωπο

Παρόλο που η ακριβής ιστορία της ανθρώπινης αλληλεπίδρασης με τις γάτες είναι ακόμα ασαφής, ένας ρηχός τάφος που ανακαλύφθηκε το 1983 στην Κύπρο και χρονολογείται από το 7500 π.Χ., κατά τη Νεολιθική περίοδο, περιέχει έναν ανθρώπινο σκελετό θαμμένο τελετουργικά με πέτρινα εργαλεία. οξείδιο του σιδήρου και μια χούφτα κελύφη. 

Σε ξεχωριστό μικροσκοπικό τάφο, 40 εκατοστά από τον τάφο του άνδρα, βρισκόταν μια γάτα οκτώ μηνών, το σώμα της οποίας ήταν προσανατολισμένο στην ίδια δυτική κατεύθυνση με τον ανθρώπινο σκελετό. Οι γάτες δεν είναι εγγενείς της Κύπρου. Αυτό είναι απόδειξη ότι οι γάτες εξημερώθηκαν όταν η ανθρωπότητα ίδρυσε τους πρώτους οικισμούς στο τμήμα της Μέσης Ανατολής γνωστή και ως η Γόνιμη Ημισέληνος.

Τα ευρήματα για την πρώτη εξημερώμενη γάτα που βρέθηκαν στην Κύπρο (ΠΗΓΗ ΦΩΤΟ: Reporter.com.cy

H Γάτα στην Μινωϊκή Κρήτη

Είναι πολύ πιθανό οι γάτες των κατοίκων των Μινωικών πόλεων να υιοθετήθηκαν από την Κύπρο. Έχουμε βάσιμες ενδείξεις από ευρήματα στον ευρύ αυτό χώρο. Και παραθέτω και μια τοιχογραφία από σπίτι στο ακρωτήρι της Σαντορίνης, εκείνης της περιόδου. Για να διευκρινίσω απλώς, σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη, η γενεαλογία των σύγχρονων γατών χρονολογείται γύρω στο 4500 π.Χ. και προέρχεται από την Ευρώπη και τη Νοτιοανατολική Ασία. Οι σύγχρονες γάτες προέρχονται από δύο κύριες γενεαλογικές συστάδες, πάντως.

H περίφημη τοιχογραφία στη Σαντορίνη που δείχνει μια γάτα να κυνηγάει ένα πουλί

Η Γάτα στην Ηπειρωτική Ελλάδα

Οι οικόσιτες γάτες πιθανότατα εισήχθησαν για πρώτη φορά στην ηπειρωτική Ελλάδα και στη σημερινή νότια Ιταλία ( Magna Graecia , την μεγάλη Ελλάδα) τον πέμπτο αιώνα π.Χ. από τους Φοίνικες. Η παλαιότερη αδιαμφισβήτητη απόδειξη ότι οι Έλληνες είχαν κατοικίδια γάτα είναι δύο νομίσματα που χρονολογούνται από τα μέσα του 5ου αιώνα π.Χ., τα οποία απεικονίζουν τους Φάλανθο και Ιόκαστο, τους θρυλικούς ιδρυτές των πόλεων του Τάραντα και του Ρήγιο (της Καλαβρίας) αντίστοιχα. Αλλά εδώ έχω ένσταση από προσωπική μελέτη: επειδή ο Λακεδαιμόνιος Φάλανθος ίδρυσε τον Τάραντα τον 7 αιώνα π.χ., προκύπτει το ερώτημα μήπως εξημερώθηκε πολύ πιο νωρίς από τον 5ο αιώνα; Το αφήνω έτσι ανοιχτό.

O ρόλος των Φοινίκων

Πιστεύεται ότι οι γάτες μεταφέρθηκαν στην Ευρώπη από Φοίνικες εμπόρους που τις διακίνησαν λαθραία από την Αίγυπτο. Όπως αναγνωρίζεται ότι οι Φοίνικες συναλλάσσονταν εκτενώς με κάθε γνωστό πολιτισμό της εποχής, οι γάτες θα μπορούσαν να είχαν εξαπλωθεί στην περιοχή σε αρκετά τακτική βάση. Είναι καλά τεκμηριωμένο ότι οι γάτες κρατούνταν στα πλοία για τον έλεγχο των τρωκτικών (μέχρι και το Μεσαίωνα). Αν οι Φοίνικες όντως έφεραν τη γάτα στην Ευρώπη, όπως φαίνεται πολύ πιθανό, μπορεί να εισήγαγαν και την ελληνική σχέση της γάτας με την Εκάτη. 

Μυθολογία - Η σχέση της γάτας με την Εκάτη, τον κάτω κόσμο και τη μαγεία.

Όπως σημειώθηκε παραπάνω, η Εκάτη συνδεόταν τακτικά με σκύλους, αλλά μια ιστορία, που ήταν αρκετά δημοφιλής, συνδέει τη σκοτεινή αυτή θεά με μια γάτα. Πιθανόν να είναι και ο προπομπός της σχέσης γάτες και μαγισσών. Ο ελληνικός μύθος, η γνωστή ιστορία του Ηρακλή, και αφορά την Γαλανθιάδα, υπηρέτρια (ή φίλη) της μητέρας του Ηρακλή, της Αλκμήνης. Ο θεός Δίας παρέσυρε την Αλκμήνη, όπως συνήθως, και έμεινε έγκυος στον Ηρακλή. Η Ήρα στην προσπάθειά της να σκοτώσει την Αλκμήνη και τον Ηρακλή, ηττήθηκε από την εξυπνάδα της Γαλινθιάδας (ψάξτε την ιστορία αν θέλετε). Έξαλλη, η Ήρα την μεταμόρφωσε σε γάτα και την έστειλε στον κάτω κόσμο για να υπηρετήσει την Εκάτη.

Στη μυθολογία επί τον πλείστον αναφέρεται πάντως ότι την μεταμόρφωσε σε νυφίτσα. Αυτή η εκδοχή όμως έγινε δημοφιλής κυρίως από τον Λατίνο συγγραφέα Αντόνιους Λεμπεράλις (2ος αιώνας Μ.Χ.) στο έργο του Μεταμορφώσεις, η οποία ήταν αρκετά πιασάρικη για να αντιγραφεί και να διανεμηθεί μέχρι τον 9ο αιώνα μ.Χ. και να την απολαύσει ένα ευρύ αναγνωστικό κοινό. Αυτός ο μύθος, λοιπόν, συνέδεε τις γάτες με το σκοτάδι, τη μεταμόρφωση, τον κάτω κόσμο και τη μαγεία, και με τον καιρό, αυτοί οι συσχετισμοί θα αποδεικνύονταν πολύ ατυχείς για τη γάτα. Γιατί; Διαβάστε διάφορους μεταγενέστερους θρύλους και δεισιδαιμονίες που συνδέθηκαν με την γάτα και την έκανα να υποφέρει πολύ, στο σύνδεσμο που ακολουθεί:

Ο ανταγωνισμός της γάτας με τη νυφίτσα

Οι οικόσιτες γάτες φαίνεται να ήταν πάντως σπάνιες μεταξύ των αρχαίων Ελλήνων και των Ρωμαίων, για δύο κυρίως λόγους.. Ο πρώτος ήταν οι νυφίτσες. Ακόμη και σε πιο πρόσφατους χρόνους, οι νυφίτσες διατηρούνταν πολύ πιο συχνά ως κατοικίδια, και τις θεωρούσαν ιδανικούς δολοφόνους τρωκτικών. Ο δεύτερος λόγος ήταν το γεωγραφικό πλάτος, που δεν ευνοούσε τις γάτες που είχαν εξημερωθεί σε πιο θερμά κλίματα, χωρίς χειμώνες. Η συνήθης αρχαία ελληνική λέξη για “γάτα” ήταν αίλουρος, που σημαίνει “πλάσμα με κυματιστή ουρά “, αλλά αυτή η λέξη θα μπορούσε επίσης να ίσχυε για οποιαδήποτε από τα “διάφορα με μακρυά ουρά” σαρκοφάγα που είχαν εξημερωθεί για το κυνήγι των ποντικών.

Τι είπαν διάφοροι αρχαίοι Έλληνες ιστορικοί και φιλόσοφοι για τη γάτα

Ο Έλληνας ιστορικός Ηρόδοτος εξέφρασε την έκπληξή του για τις οικόσιτες γάτες στην Αίγυπτο επειδή είχε δει μόνο άγριες γάτες. Οι γάτες σπάνια αναφέρονται στην αρχαία ελληνική λογοτεχνία, αλλά ο Αριστοτέλης κάνει μια παρατήρηση στην ιστορία των ζώων του ότι «οι θηλυκές γάτες ήτο ακόλαστες» (άπαπα). Ο Έλληνας δοκιμιογράφος Πλούταρχος συνέδεσε τις γάτες με την καθαριότητα, σημειώνοντας ότι οι αφύσικες μυρωδιές μπορούν να τις τρελάνουν. Ο Πλίνιος τις συνέδεσε με τον πόθο, και ο Αίσωπος με την πονηριά και την εξυπνάδα.

Οι σχέσεις της Γάτας με την Θεά Άρτεμη

Αργότερα, οι Έλληνες συγχρόνισαν τη θεά τους Άρτεμις με την αιγυπτιακή θεά Μπαστέτ,  (για την σχέση της γάτας με την Μπαστέτ και για την θέση της γάτας στην Αρχαία Αίγυπτο κάντε κλικ στο σύνδεσμο εδώ) υιοθετώντας τις σχέσεις της Μπαστέτ με τις γάτες και αποδίδοντάς τες στην Άρτεμις. Στις Μεταμορφώσεις του Οβιδίου, όταν οι θεοί φεύγουν στην Αίγυπτο και παίρνουν μορφές ζώων, η θεά Ντιάνα (όχι το αγγλιστί Νταϊάνα, το ρωμαϊκό αντίστοιχο της Άρτεμις) μετατρέπεται σε γάτα. Οι γάτες αντικατέστησαν τελικά τα κουνάβια ως τον προτιμώμενο ζώο για έλεγχο των τρωκτικών επειδή ήταν πιο ευχάριστο να τα έχουν στο σπίτι και ήταν πιο ενθουσιώδεις σαν κυνηγοί ποντικιών. Για να έρθουμε και στον Αριστοφάνη (446-386 π.Χ.) χρησιμοποιούσε συχνά τις γάτες στα έργα του σε διάφορες κωμικές καταστάσεις, και μάλιστα με την φράση του, “η γάτα το έκανε”, χαρακτηρίζοντας την αποποίηση των ευθυνών μας, τα έλεγε όλα. Και σας ερωτώ, σας θυμίζει κάτι αυτό; Ε; Γατάκια.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Η γάτα στην Αρχαία Αίγυπτο

Η Γάτα στη μεταγενέστερη Αρχαία Ελλάδα

Για να πούμε και στο τέλος τέλος, οι Έλληνες αλλά περισσότερο οι Ρωμαίοι θεωρούσαν τη γάτα ως σύμβολο ανεξαρτησίας και όχι ως πλάσμα χρησιμότητας, ιδιαίτερα στα ύστερα χρόνια της Ρωμαϊκής κυριαρχίας. Οι γάτες διατηρούνταν ως κατοικίδια ζώα τόσο από Έλληνες όσο και από Ρωμαίους και θεωρούνταν ιδιαίτερα και μοναδικά ζώα. Μάλιστα υπάρχει επιτάφιος από τον πρώτο αιώνα μ.χ. στην Ρώμη, που δείχνει ένα κορίτσι να κρατά μια γάτα. Και μην ξεχνάμε και τα μοναδικά ψηφιδωτά στη Πομπηία, με αναπαράσταση, τι άλλο, γάτα να κυνηγά πουλιά.
Ρωμαϊκη Επιτάφιος 1ου αιώνα: Ένα κορίτσι κρατάει μια γάτα και ένας πετεινός της τσιμπαει την ουρά
Έτσι απλά να αναφέρω πάντως, και να ολοκληρώσω, μια πολύ μεταγενέστερη εξέλιξη της ελληνικής εκτίμησης για τη γάτα αποδεικνύεται και στο μύθο ότι η γάτα προστάτευσε το μωρό Ιησού από τα τρωκτικά και τα φίδια και έτσι αναγνωρίστηκε ως το καλύτερο ζώο σε ένα ελληνικό σπίτι αρχικά σε εκείνα τα παλιά χρόνια, αλλά, δεν φαίνεται να θεωρήθηκε τόσο σημαντική στη σημερινή εποχή, αν και θα έπρεπε. Όπως θα έπρεπε κάθε ελληνικό σπίτι να έχει και μια έστω γάτα, έτσι απλά γιατί μάλλον τις έχουμε ανάγκη ή απλά επειδή έτσι είναι η ζωή πιο ωραία.
Ψηφιδωτό στην Πομπηία όπου η γάτα κυνηγά πτηνά

Αποδείξεις

Και να μην λέτε ότι τα έχω βγάλει όλα απ το μυαλό μου, σας έχω και ντοκουμέντα. Εκτός την τοιχογραφία από την Σαντορίνη, που μια γάτα κυνηγά πτηνά (που είδαμε παραπάνω), και διάφορους αμφορείς και κρατήρες από μουσεία της νότιας Ιταλίας, που χρονολογούνται από τα μέσα του 5 π.χ. Αιώνα, με αναπαραστάσεις γατιών. Όπως επίσης ένα βάναυσο και άθλιο άθλημα, που είχαν οι πρόγονοί μας, να βάζουν να μονομαχούν σκυλιά με γάτες. Επίσης το κορίτσι με τη γάτα από την Ρώμη, και το ψηφιδωτό από την Πομπηία. Αλλά το καλύτερο το άφησα για το τέλος. Σκεφτείτε, ποιος θεός θα μπορούσε να απεικονιστεί συντροφιά με μία γάτα; Ναι; Καλά μαντέψατε. Ο Διόνυσος, από μια ρωμαϊκή τοιχογραφία, παρά πόδα και μια γάτα βέβαια.

Ο Διόνυσος και η Γάτα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *